Informasjon om Crosskart finner dere her!

Info er hentet fra Norsk-Crosskart.com

Hva er Crosskart?
Crosskart er en motorsport som består av biler som er bygd sammen av en rørramme med motorsykkelmotor. Kartene kjøres på rallycrossbaner og i bakkeløp, og er blant de rimeligste formene for motorsport man kan bedrive. Crosskart kan kjøres fra man er 5-99år, og er delt opp i flere motorvolum klasser. Nedenfor finner du info om de forskjellige klassene. Det er mulig å prøve Crosskart før man eventuelt går til innkjøp av eget utstyr, trykk på annonsen over på denne siden.

Crosskart er delt opp i seks klasser:

Klasse Mini.
– Kjører utenom NM.
– Kan kjøres fra det året man fyller 6 til man er 11 år.
– I denne klassen kan man bruke liten ramme i tillegg til ramme med samme størrelse som andre klasser (unntatt xtreme)
– Minimumsvekt inkludert fører 200 kg, 170 kg for karter med liten ramme
– Motor er fritt, men skal være industriell. Eksempelvis brukes Briggs&Stratton 270ccm motor med slureclutch.
– Hastigheten skal ikke overstige 50 km/t. Gassen kan lett reguleres slik at de minste ikke oppnår full gasspådrag før de har nok trening
– Kjøres utenfor konkurranse, men starter felles for treningens skyld. Dette er en klasse der alle er vinnere

Klasse 85 ccm (bilde over)
– Kan kjøres fra året man fyller 9 til og med 13 år (trening fra året man fyller 8).
– Bruker samme rammestørrelse som resterende klasser (bortsett fra xtreme)
– Motormerke fritt, må være énsylindret 2-takt. Trimming forbudt.
– Minimumsvekt inklusiv fører: 230kg (minst 100 kg skal være på forhjulene)
– Yter ca 30 hk, har sekvensiell giring og får ikke overstige 80 km/t
– Kjøres som juniorcup både i Norge og i NEZ (North European Zone)

Klasse 125 ccm
– Kan kjøres fra 12 til og med 16 år (trening fra året man fyller 11)
– Motor: énsylindret 2-takt
– Minimumsvekt inklusiv fører: 250kg (minimum 100kg på forhjulene)
– Yter ca 40 hk og er omtrent like raske som en s1600 rallycrossbil rundt en rallycrossbane
– Går som eget mesterskap i både NM og NEZ (North European Zone)

Klasse 250 ccm
– Kan kjøres fra det året man fyller 15. Ingen øvre aldersgrense (trening fra året man fyller 14)
– Énsylindret 2-taktsmotor. Merke fritt
– Minimumsvekt inklusiv fører: 270 kg
– Nesten like rask som 650 i akselerasjon, og noen baner er rundetidene omtrent det samme.
– En av de mest krevende klassene å kjøre på grunn av det lave bunndraget. Turtallsmaskiner som må «jages» under kjøring.
– Kjøres som egen klasse i NM og NEZ

Klasse 650 ccm (bilde over)
– Kan kjøres fra det året man fyller 16. Ingen øvre aldersgrense (trening fra året man fyller 15)
– Flere motoralternativer. Enten 4-takt énsylindret inntil 660ccm eller 2-takt 300 ccm.
– Minimumsvekt avhenger av motor.

  • 2-takt 300ccm: minimum 280kg inkludert fører
  • 4 takt: -Inntil 460ccm: minimum 275kg inkludert fører
  • Inntil 510ccm: minimum 280kg inkludert fører
  • Inntil 560ccm: minimum 285kg inkludert fører
  • Inntil 610ccm: minimum 290kg inkludert fører
  • Inntil 660ccm minimum 300kg inkludert fører

– Til forskjell fra alle klassene unntatt xtreme, kjører disse med med frambremser.
– Sterke motorer på opptil 90hk og kraftig dreiemoment som gir en voldsom akselerasjon. Raskeste som er målt fra 0-100 km/t er    like under 3 sekunder
– Rundetider på høyde med rallycross supercar
– Kjøres som egen klasse i NM og NEZ

Klasse Xtreme (bilde over).
– Kan kjøres fra det året man fyller 16 (trening fra året man fyller 15)
– Skiller seg ut fra de andre klassene med større rammer og høyere vekt
– Motor: maksimalt 750ccm, maks fire sylindere. All trimming forbudt
– En av grunnene til at disse kartene er større enn de andre klassene er at motoren er plassert bak føreren. I de andre klassene er      den montert ved siden av.
– Minimumsvekt inkludert fører: inntil 600ccm: 400 kg. Inntil 750ccm: 420kg
– Den nyeste klassen i crosskart. Godkjent i Norge første gang i 2015. Kjøres som egen klasse i NEZ i 2016.

Hvor får jeg kjøpt utstyr?
Det er nevnt leverandører nedenfor og på bruktmarkedet ligger det noe brukt utstyr. Kjøreutstyr kan kjøpes hos flere Motorsport leverandører, deriblandt Stian Sørli Motorsport i Spydeberg som har lang erfaring fra Gokart og barne størrelser.

BRUKTMARKED HER!

Hvordan komme i gang?
For å komme i gang kan man enten bygge en selv helt fra bunnen av, kjøpe brukt, et eller helt ferdig, løpsklar kart hos leverandør.
I Norge finnes følgende leverandører:

Mini-650ccm:
IC- Kart 
Norcart
C-pro (leveres av JF Motor)
Xtreme:
Speedcar Norge

I tillegg til crosskart må førene få lisens utstedt av Norges Bilsportforbund og være tilknyttet en motorklubb. I juniorklassene (mini, 125ccm og 250ccm) må man i tillegg ha med en ledsager som enten har en lisens fra Norges Bilsportforbund eller egen ledsagerlisens.

REGELVERK HER (NBF)!